Vertrouwenspersoon Ongewenste omgangsvormen en Integriteit

De Arbowet verplicht organisaties  met meer dan 35 medewerkers beleid te voeren om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen en medewerkers te beschermen tegen de gevolgen van discriminatie, seksuele intimidatie, pesten, agressie en werkdruk. De aanstelling van een Vertrouwenspersoon Ongewenste omgangsvormen levert hieraan een belangrijke bijdrage. Daarnaast is het van belang om een integriteitsbeleid met betrekking tot het melden van misstanden te hebben. Integriteit is steeds meer een onderwerp dat maatschappelijke aandacht krijgt en meer en meer organisaties realiseren zich de waarde van een expliciet geformuleerde ‘integere organisatie’. Hierin kan de Vertrouwenspersoon Integriteit een rol spelen.  In tijden van #metoo, integriteitsvraagstukken – en protocollen  en het grote belang van diversiteit en inclusiviteit wordt het beschikken over een vertrouwenspersoon steeds belangrijker voor grote én kleine organisaties.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor aan de melder, geeft uitleg aan de melder wat de mogelijkheden zijn binnen de klachtenregelingen van de organisatie en daarbuiten en staat de melder bij als die besluit een klacht in te dienen.  Als organisatie is het daarom van belang om je klachtenprocedures goed in te richten.

In veel gevallen blijkt een formele klacht niet nodig. De melder heeft behoefte aan een luisterend oor en advies.

Ik ben opgeleid tot Vertrouwenspersoon Ongewenste omgangsvormen en Vertrouwenspersoon Integriteit. Ik werk samen met een collega, zodat er continuïteit is; de organisatie kan altijd  beschikken over een vertrouwenspersoon, ook tijdens vakanties. Bij complexere zaken die leiden tot een klacht heeft iedere partij recht op zijn eigen vertrouwenspersoon. Door deze samenwerking en ons gezamenlijke netwerk kan ik deze bijstand leveren.